Interstellar - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Interstellar
Komponist: Hans Zimmer

Produktionsår: 2014
Label: Sony Music
Labelnr.: 88875048122

Anmeldelsesdato: 24.03.2015
Oscarbelønnet og succesfuldt amerikansk science fiction-eventyr, hvor en gruppe opdagelsesrejsende rejser igennem et ormehul i håb om menneskehedens overlevelse. Hans Zimmer valgtes igen som instruktøren Christopher Nolans komponist og Zimmers Oscarnominerede score indledes yderst dæmpet og stemningsfuldt, senere også for orgel, som er gennemgående i scoret. Der fortsættes melodisk, dog mere rytmisk og heftigt orgel. Track 3 "Dust" er et smukt melodisk tema, tillige med urolige undertoner og senere mere dramatik. Track 4 "Day One" er et dæmpet tema med blide klaveranslag og track 5 "Stay" er det første højdepunkt, specielt mod den imponerende klimatiske slutning. I track 7 "The Wormhole" høres første gang egentlig spændingsmusik og med crescendo, herefter igen yderst dæmpet indtil det dystre track 10 "A Place Among The Stars". Track 12 "I'm Going Home" er også et melodisk højdepunkt og spænding/intensitet vender tilbage i track 13 "Coward" med heftig afslutning. Glimrende opbyggende klimaks i track 14 "Detach" med stemningsfuld afslutning. Tillige en stemningsfuld/melodisk afslutning i track 15 "S.T.A.Y." og 16 "Where We're Going" med heftig crescendoopbygning til sidst. Knap 72 minutters velkomponeret/anderledes score på denne cd med flere højdepunkter, inkl. filmbilleder, krediteringer samt 2 siders liner notes af Nolan og 3 tætskrevne af Zimmer selv.