Naked Lunch - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)
DFS logo
Det Danske Filmmusik Selskab
The Danish Film music Society

Find

soundtrack komponist

Hovedmenu / Main menu
Anmeldelser (Reviews)
Artikler (Articles)
Filmmusik bog (Danish)
Filmmusic Forum
Filmmusic & Soundtrack links
Komponister (Composers)
Lydsporet (Danish only)
Medlemmer (DFS members)

Henriks sider / pages
John Barry · Jerry Goldsmith
Rachel Portman
Howard Shore
Sven Gyldmark
Koncerter (Concerts)

© www.filmmusic.dk 1996, 2024
Anmeldelser forside (reviews frontpage)

1 side tilbage (go back 1 page) Anmeldelser forside (reviews frontpage)Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically)Komponister alfabetisk (Composers alphabetically)

Naked Lunch
(Nøgen frokost)

Produktionsår: 1991
Label: Milan Records
Labelnr.: 262 732

Udgivelsesår: 1992

Se trackliste og andre udgaver hos SoundtrackCollector
Find filmtitel på InternetMovieDataBase (IMDB)
Find musikken på YouTube

Find og køb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, prøv evt. andre forhandlere)

Hvad synes du? (What do you think?)
anmeld selv dette soundtrack/score.

Anmeldelsesdato: 06.01.2015
Prisbelønnet og romanbaseret psykologisk drama af David Cronenberg om skadedyrsbekæmperen Bill (Peter Weller), der gerne vil være forfatter og hvis liv tillige involverer sex, mord og især stoffer. Howard Shore valgtes naturligvis som komponist og her med saxofonisten Ornette Coleman som komponist af fem cues. Scoret indledes stemningsfuldt og dramatisk/spændingspræget for orkester med bevidst disharmonisk saxofonsolo. Der fortsættes i samme dæmpede/dystre stil, tillige med passager uden saxofonsolo og heftig rytmisk jazz med Colemans saxofon, som bevidst stikker af. Dog tillige enkelte mere afdæmpede cues - også tilsat saxofonen, f.eks. track 10 "Mujahaddin" og 17 "Welcome To Annexia" med samme ledemotiv. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg synes bedst om de dunkle cues, hvor Howard Shore alene dykker ned i det mørkeste mørke, f.eks. i track 3 "Mugwumps" og 16 "Everything Is Permitted". Track 7 "Fadela's Coven" og 9 "William Tell" er et par andre fine og typiske Shore-temaer. Der afrundes med vild avantgardejazz i track 18 "Writeman". Klart den Howard Shore cd jeg sjældnest sætter på, den har dog et par højdepunkter. Ca. 48 minutters score på denne cd, inkl. én sides liner notes af Ornette Coleman.
Anmelder: Henrik