Ghost Story - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Philippe Sarde

Produktionsår: 1981
Label: Quartet Records
Labelnr.: QR377

Udgivelsesår: 2019

Anmeldelsesdato: 15.09.2019
Amerikansk spændingsgyser, hvor to mænd hjemsøges af et kvindeligt spøgelse og ved den ene mands søns hjemkomst, efter sin brors mystiske død, forsøger de at afsløre hendes historie. Philippe Sarde valgtes som komponist og scoret indledes med tematisk spændingsmusik samt melodisk hovedtema i "Ghost Story", i forskellige tempi for traditionelt orkester samt orgel. Der fortsættes med urovækkende, dæmpet/livligt spændingsmusik fra track 2 "Accidents", tillige med gyserpræg, orgel og sopran, i track 5 "Old Photograph" samt 6 "Milburn" høres stemningsfulde melodiske passager, dog fortsat med urovækkende undertoner. Track 8 "Love Suite" og 13 "Picnic" er smukke melodiske højdepunkter, fra 9 "Dementia" er spændingsmusikken tilbage med crescendoer og sopran samt lidt tegnefilmsmusik og i 14 "Demise" høres tillige storslåede melodiske passager. I track 15 "Old Mirror" er musikken igen fyldt med en urovækkende atmosfære tilsat tematisk spændingsmusik, fra 16 "Death" stiger intensiteten oplagt, 17 "Found" er mere melodramatisk og klimaks høres i 18 "Release", inden der afsluttes med "End Credits" i track 19, en sidste gang med sopran. Ca. 53 minutters intenst og smukt spændingsscore, som bestemt tåler genhør, på denne cd i kun 3000 eksemplarer, inkl. filmbilleder, orkesterkreditering og ca. 8 hele siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang.