Tales Of The Mummy - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Stefano Mainetti

Produktionsår: 1998
Label: Beat Records Company
Labelnr.: CDF 079

Udgivelsesår: 1999

Anmeldelsesdato: 25.09.2017
Eventyrgyser om grådige skattejægere i Egypten, der bryder en oldgammel forbandelse ved en grav, der tilhører den blodtørstige mumielegende Talos. Stefano Mainetti valgtes som komponist og det forståeligt prisbelønnede score indledes dæmpet, melodisk og urovækkende, opbyggende til det heftigere i "The Mummy" for traditionelt/elektronisk orkester og korstemmer. Der fortsættes mere rytmisk/intenst med action- og spændingsmusik i track 2 "Nabil" med crescendoafslutning, tillige dæmpet/urovækkende spænding med afsluttende crecendo i 3 "Into The Cavern" og 4 "Stream Of The Mist" er mere heftigt/actionpræget. Track 5 "The Search" er varieret stemningsfuldt gyser- og spændingshøjdepunkt og 6 "From Dusk Til Dawn" bør tillige fremhæves, der tillige med højdepunktet i track 8: "Planetary Alignment" har en fabelagtig musikalsk atmosfære. Track 9 "Innervisions" er glimrende tematisk spændingsmusik og herefter intensiveres spændingsmusikken naturligt mod scorets sidste del, herunder det heftige track 12 "The Hunt". Klimatisk og melodisk afrunding i track 13 "Transformation" samt melodisk, stemningsfuld og storslået afslutning i 14 "An Ancient Curse". Ca. 46 minutters mesterligt eventyrscore på denne cd, inkl. en sides liner notes på engelsk og italiensk, dog desværre kun om filmens handling. Fortjener uden tvivl flere genhør.