Days Of Heaven - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Ennio Morricone

Produktionsår: 1978
Label: FSM FilmScoreMonthly
Labelnr.: Vol.14 No.12

Udgivelsesår: 2011

Anmeldelsesdato: 02.09.2017
Oscarbelønnet romantisk trekantsdrama med Richard Gere, Brooke Adams og nyligt afdøde Sam Shepard, om en farmer, som overbeviser sin elskede om at gifte sig med deres døende chef, så de sammen kan arve chefens formue. Ennio Morricone valgtes som komponist og på cd1 høres først det oprindelige soundtrack album af knap 37 minutters varighed, som indledes med "Aquarium" af Saint-Säens, dialog og "Enderlin" af Leo Kottke, inden det glimrende Oscarnominerede/prisbelønnede score høres fra track 4 "Harvest", melodramatisk for traditionelt orkester. Fortsætter mere intenst/dramatisk og naturligvis med melodiske/romantiske temaer, i track 8 høres sangen "Swamp Dance". Track 10 "The Chase" er oplagt mere heftigt, spændingsklimaks høres i 11 "The Fire", melankoli i 12 "Ashes & Dust" samt hovedtema i det afsluttende track 13. Fra track 14 høres 36 minutters nyudgivne cues, som alle kom med i filmen, herunder "Main Title" med fin tematik og reference til Saint-Säens' "Aquarium", kærlighedstema samt udvidede/afkortet cues ift. soundtrackalbummet, 15 "The Farmer And His Girl" fremfører Morricone selv for klaversolo. Ca. 73 minutters spilletid på cd1 og på cd2 høres et udvidet scoreprogram af ca. 63 minutters varighed, med alternativer og bonus tracks. Omslaget indeholder filmbilleder og ca. 10 siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang.