Hercules - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Herkules)
Komponist: Alan Menken

Produktionsår: 1997
Label: Disney Records
Labelnr.: 60864-2

Anmeldelsesdato: 21.03.2017
Disneys animationsfilm om Herkules, søn af Zeus og Hera, der mister sin udødelighed og må finde sit indre heltemod frem, for at erobre den tilbage. Alan Menken valgtes som komponist og scoret indledes med en kort fortællerintro ved Charlton Heston i "Long Ago…", efterfulgt af filmens sange med flere melodiske/instrumentale passager. Fra det livlige/muntre track 13 "The Big Olive" indledes scoret for alvor, 14 "The Prophecy" er eventyrligt/storslået for kor/orkester og 15 "Destruction Of The Agora" er heftigt/actionpræget eventyrmusik med melodisk afrunding. Fortsætter melodramatisk/spændingspræget i track 16 "Phil's Island" og efterfølgende vender den livlige/muntre tegnefilmsmusikstil tilbage med crescendoer. Track 20 "Meg's Garden" byder på stemningsfuld/romantisk musik og 22 "All Time Chump" er et lille fint melodisk cue, klimaks/afrunding høres i track 23 "Cutting The Thread" samt 24 "A True Hero". Knap 48 minutters spilletid på denne cd, fordelt på hele 24 tracks, heraf ca. 22 minutters okay eventyrscore, dog ikke så markant som Aladdin eller Pocahontas efter min mening. Omslaget byder på sangtekster og lidt krediteringer. Menken/Disney blev med dette score ikke længere (automatisk) indstillet til en Oscarnominering og "kun" titelsangen "Go The Distance" blev nomineret. Bemærk: det danske album indeholder yderligere fire sangvarianter sammenlignet med denne amerikanske udgave.