Woman Astronaut, The - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

The Woman Astronaut
Komponist: Penka Kouneva

Produktionsår: 2015
Label: Varèse Sarabande
Labelnr.: 302 067 349 8

Anmeldelsesdato: 29.09.2015
Penka Kounevas seneste scorealbum, der ikke er komponeret til en egentlig film, men er inspireret af en fiktiv historie om en kvindelig astronaut og dennes udvikling fra ungdom til en mere moden alder. Scoret i tre akter indledes solo for irsk violin og senere kommer det helt store orkester til live i "Earth", melodisk og heroisk i dur. Der fortsættes mere intenst/spændingspræget i det imponerende "Starry Way", der afrundes med kor. I track 4 "Land Of Burning Fields" høres første gang rytmisk/hårdtslående actionmusik og 5 "Looking Up" afrunder fint første akt med soloviolin. Anden akt indledes rytmisk/elektronisk med "Training" (medkomponeret af Jeff Broadbent), track 8 "Taking Flight" er et melodisk/eventyrligt højdepunkt og track 9 "Alarm And Recue" bør bestemt også fremhæves. Tredje og sidste akt indledes med vokal og bas i "In Space", senere heftigt for guitar. Track 12 "Siren" (medkomponeret af Christopher Lord) er endnu et melodisk/eventyrligt højdepunkt for kor og orkester. Scoret afsluttes heftigt for kor og orkester i track 14 "Solar Flare". Imponerende og interessant investering/udgivelse. Ca. 48 minutters spilletid på denne cd, inkl. musikoptagelsesbilleder, portrætter af solister, orkesterkreditering og ca. 6 siders liner notes, heraf tre af Kouneva selv, hvor bl.a. Gravity (2013) nævnes som inspirationskilde.