Thor: The Dark World
Komponist: Brian Tyler

Produktionsår: 2013
Label: Hollywood Records
Labelnr.: D001911702

Anmeldelsesdato: 26.11.2013
En actioneventyrfilm baseret på Marvel® tegneserierne, hvor helten og guden Thor (Chris Hemsworth) her vender tilbage til Asgard (dansk: Asgård) og Odin (Anthony Hopkins), for at hjælpe imod en ny fjende efter Thors kampe med andre superhelte i filmen Avengers (2012), er desuden en fortsættelse af Thor (2011). Brian Tyler valgtes som komponist og scoret indledes med det heldigvis tilbagevendende, effektfulde, bombastiske og storslåede hovedtema for stort orkester og kor. Der fortsættes mere dæmpet i "Lokasenna", stemningsfuldt med korstemme, dog fortsat episk og med kraftfuld perkussion (fremført af Tyler selv) samt spændingspræget bas. Det storslåede, eventyrlige og actionprægede vender tilbage i "Asgard", forsat med glimrende korarrangementer og slagkraftigt orkester. Track 7 "Into Eternity" er et godt eventyrhøjdepunkt. Der bydes dog også på mere dæmpet spændingsmusik, evt. med crescendo og ikke mindst glimrende præg af mystik, herunder oplagt korstemme. Track 12 "Shadows Of Loki" er et godt eksempel på dæmpet/virkningsfuld spænding. Mod slutningen/klimakset naturligvis mere heftigt og tempofyldt, afrundes dæmpet og heroisk i "Legacy", afløst af hovedtemaet og en fanfare. Alt i alt et særdeles vellykket actionscore med rigtig gode elementer af eventyr iblandet. Ca. 77 minutters spilletid på denne cd uden særlige liner notes.