Long Goodbye, The - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Det lange farvel)
Komponist: John Williams

Produktionsår: 1973
Labelnr.: QRSCE046

Udgivelsesår: 2012

Anmeldelsesdato: 22.09.2012
Amerikansk krimidrama af Robert Altman med Elliott Gould i hovedrollen som detektiv Philip Marlowe, der skal hjælpe en enkemand, anklaget for mordet på hustruen. John Williams valgtes som komponist og denne cd, ikke-kronologisk sammenlignet med filmen, indledes med hele 8 variationer over hovedtemaet, først jazzet klaversolo fremført af Williams selv, tilført bas og trommer. Dernæst med Clydie King på vokal, 3 forskellige jazz versioner med Dave Grusin Trio - sidst med vokal af Irene Kral, en version med Jack Sheldon på vokal samt en tango- og en mariachi-version. Fra track 9 indledes så selve scoret stemningsfuldt med "Marlowe In Mexico", efterfulgt af en knap 11 minutter lang "Main Title Montage", der inkluderer et råt mix af de forskellige hovedtemaer fra indledningen. Fortsætter herefter i samme vedkommende, stemningsfulde og jazzede stil, bl.a. med saxofonsolo, for trompet og strygere eller guitarsolo. Måske ikke blandt Williams' vigtigste score, alligevel finder jeg temaerne vedkommende/interessante og Quartet Records har virkelig kælet for denne udgivelse, så bestemt investeringsværdig efter min mening, men skynd dig. Knap 65 minutters spilletid på denne cd i kun 1000 eksemplarer, heraf ca. 12 minutters bonus tracks med prøveindspilninger. I omslaget finder man filmbilleder og ca. 10 hele siders liner notes.