Sherlock Holmes - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Sherlock Holmes
Komponist: Hans Zimmer

Produktionsår: 2009
Label: Sony Music
Labelnr.: 8869 763066-2

Anmeldelsesdato: 23.03.2011
Nyfortolkning af den klassiske historie om mesterdetektiven (Robert Downey, Jr.) og assistenten Dr. Watson (Jude Law). Hans Zimmer valgtes som komponist og det Oscarnominerede score indleder storslået og pompøst med bandmusik udsat for stort orkester og naturligvis synthesizers, her høres også hovedtemaet som senere gentages i forskellige variationer. Fortsætter med spændingsmusik, i mere afdæmpet stil med passende præg af mystik. Tillige rytmiske og etnisk prægede temaer. Der vendes tilbage til de storslåede cues, herunder heftig actionpræget musik, men også de afdæmpede spændingscues, der f.eks. i track 5 næsten tangerer tangomusik. Senere enkelte melodiske passager, er dog slet ikke det dominerende. Ved det næstsidste track 11 er man kun halvvejs gennem scoret, her indledes nemlig det over 18 minutter lange "Psychological Recovery... 6 Months", en intens og interessant suite i samme stil med spændingsmusik i skiftende tempi og intensitet. Bestemt et anbefalelsesværdigt Zimmer score med et fremragende og livligt hovedtema, dog bydes der efter mening ikke på noget afgørende/banebrydende, set i forhold til hvad Zimmer ellers kan præstere – ellers interessant og investeringsværdigt. Ca. 52½ minutters score på denne cd - ingen liner notes, dog billeder, tegninger og krediteringer, herunder en del solister. Lorne Balfe er krediteret for additional music.