Speed 2: Cruise Control - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Mark Mancina

Produktionsår: 1997
Label: La-La Land Records
Labelnr.: LLLCD 1138

Udgivelsesår: 2010

Anmeldelsesdato: 30.06.2010
Annie Porter (Sandra Bullock) er tilbage, 3 år efter den hektiske bustur, nu på et luksus cruise med sin nye kæreste Alex (Jason Patric). En ny terrorist (Willem Dafoe) gør dog sit til, at dette cruise skal forvandle sig til en katastrofe – filmen måske ligeså? Efter min mening er det bedste ved denne film, at instruktøren Jan de Bont igen valgte Mark Mancina som komponist og scoret nu endelig er udgivet legalt på cd. Der indledes med Alfred Newmans legendariske "Twentieth Century Fox Fanfare" som overgang til filmens indledende motorcykeljagt med heftigt og rytmisk actionmusik, hvori genkendelige perkussion brudstykker fra Speed temaet tillige indgår. Efterfølges af stemningsfuldt romantisk, rytmisk og eksotisk tema for orkester og olietønder, til introduktion af det nye par. Herefter tiltager spændingsmusikken og begynder dæmpet og rytmisk, næsten som et urværk eller traditionel og fremragende intens spænding med mystik, dæmpede/storslåede cues og heftige indsatser. Det bydes naturligvis også på decideret actionmusik, til tider heftigt og med gode rytmiske ledemotiver, evt. med eksotisk perkussion. Afrundes rytmisk og stemningsfuldt, igen med eksotiske olietønder, trommer, guitar og orkester. Ca. 70 minutters glimrende, velkomponeret og effektivt spændingsscore. Hele 17 sider med liner notes og billeder samt komplet orkesterkreditering. 3000 eksemplarer.