Shawshank Redemption, The - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)
DFS logo
Det Danske Filmmusik Selskab
The Danish Film music Society

Find

soundtrack komponist

Hovedmenu / Main menu
Anmeldelser (Reviews)
Artikler (Articles)
Filmmusik bog (Danish)
Filmmusic Forum
Filmmusic & Soundtrack links
Komponister (Composers)
Lydsporet (Danish only)
Medlemmer (DFS members)

Henriks sider / pages
John Barry · Jerry Goldsmith
Rachel Portman
Howard Shore
Sven Gyldmark
Koncerter (Concerts)

© www.filmmusic.dk 1996, 2024
Anmeldelser forside (reviews frontpage)

1 side tilbage (go back 1 page) Anmeldelser forside (reviews frontpage)Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically)Komponister alfabetisk (Composers alphabetically)

The Shawshank Redemption
(En verden udenfor)
Komponist: Thomas Newman

Produktionsår: 1994
Label: Epic Soundtrax
Labelnr.: EK 66621

Se trackliste og andre udgaver hos SoundtrackCollector
Find filmtitel på InternetMovieDataBase (IMDB)
Find musikken på YouTube

Find og køb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, prøv evt. andre forhandlere)

Hvad synes du? (What do you think?)
anmeld selv dette soundtrack/score.

Anmeldelsesdato: 07.01.2007
Den spændende blanding af akustiske og elektroniske instrumenter er med til at gøre dette score til en afvekslende forteelse, der bestemt kræver en karakter i den pæne ende, hvilket de tildelte fire filmruller er udtryk for.
Anmelder: Thomas

Anmeldelsesdato: 05.01.2007
En rigtig god fængselsfilm, der findes i toppen af mange lister over de bedste eller vigtigste film gennem tiden. Jeg er normalt ikke så begejstret for Thomas Newmans stil, men holder f.eks. mere af broderen David Newmans mere traditionelle filmmusik. Jeg blev dog ret imponeret over hans tidlige scores til bl.a. The Player og Scent Of A Woman og må også rose dette score – Newman har virkelig gjort sig umage og lykkedes fint med at fange de mange forskellige stemninger og situationer i fængslet, undervejs i filmen. Der benyttes bl.a. klaver, strygere, guitar, bas og lidt elektronisk musik, i forskellige melodiske og/eller dunkle temaer. Jeg forstår godt, at flere instruktører temptrackede (midlertidig musik, der benyttes før komponisten er færdig med det originale score) deres film med netop dette score, specielt hvis de havde hyret Newman som deres komponist. Dog synes jeg, at en del af hans scores efter dette, gentager denne ellers originale stilart lidt for meget – så de har ikke rigtig imponeret mig. Her passer stilen derimod rigtig godt og gør filmen ekstra tankevækkende. Ca. 45 minutters score og ingen liner notes.
Anmelder: Henrik