Troy (complete) - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Troja)
Komponist: James Horner

Produktionsår: 2004
Labelnr.: ISC 380

Udgivelsesår: 2017

Anmeldelsesdato: 29.10.2017
Historisk actioneventyrdrama om angrebet på Troja, baseret på Homers berømte historie. Efter fravalg af Gabriel Yareds score valgtes James Horner som komponist og Horners komplette/prisbelønnede score hertil indledes dramatisk/spændingspræget for kor samt orkester i "Armies Approach". Der fortsættes i samme stil med forskellig intensitet, i track 3 "Feast Source" høres etniskarabisk præg og fra 5 "Never Hesitate" bliver musikken mere heroisk/actionpræget, dog tillige med melodiske passager. Track 7 "The Myrmidons" er første højdepunkt og efterfølgende vender det heroiske/melodramatiske samt et Horner-ledemotiv fint tilbage, med fint melodisk/melankolsk tema i 10 "There Won't Be A War". Der afrundes med et varieret klimaks på cd1 i track13 "A Trojan Victory", med god optakt i track 12 og smuk melodisk/melankolsk afrunding i 14. Scoret afrundes på cd2, hvor storslået/eventyrlig action- og spændingsmusik vender tilbage i track 2 "Mistaken Identity", efterfulgt af stemningsfulde temaer med kor. Højdepunkt høres i track 5 og ultimativt klimaks i 10 "The Wooden Horse", heroisk/melodisk afslutning i 11 samt titelsangen "Remember" i 12+14. Knap 2 timers spilletid på denne cd-udgivelse, heraf ca. 110 minutters glimrende score samt to ekstra/alternative tracks. Omslaget byder på filmbilleder, orkesterkreditering og ca. 10 hele siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang samt refleksioner af Horner selv.