Den anden verden - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Den anden verden

Produktionsår: 2016
Label: Plantsounds
Labelnr.:

Udgivelsesår: 2017

Anmeldelsesdato: 24.08.2017
DR's Robert-nominerede julekalender fra 2016 om en alenemor med teater og to døtre, hvoraf den ene i underbevidstheden jævnligt besøger et sammenkog af Grimms barske eventyr, men ikke selv kan styre det i længden. Jesper Mechlenburg valgtes som komponist og scoret indledes med første del (af 3) af det instrumentale hovedtema: dramatisk/stemningsfuldt/rytmisk, tilført korstemmer. Der fortsættes med første del (af 3) af det dystre/urovækkende "Underverdenen", det melodiske track "Eftertænksom" for bl.a. akustisk guitar og anden spændingspræget/eventyrlig del af "Underverdenen". Cuet "Rikke alene" er fint og stemningsfuldt, efterfulgt af hovedtemaets anden del samt god spænding/mystik i "Mystik på slottet", i "Opera på slottet" høres oplagt kvindelig sopran. I "Magisk vals" er der dæmpet eventyr, "Dristig humor" er skævt/muntert og "Glad Melankoli" behøver ingen forklaring. "Teater magi" er melankolsk for klaversolo, "Listig tango" er skarpt/heftigt med vigtige pauser, inden sidste rytmiske/spændingsprægede del af "Underverdenen". Mod slutningen bliver det oplagt mere intenst: "Ingen vej tilbage", "Lægger planer" kan her fremhæves og i "Trist og Stile" høres guitarsolo. Scoret afslutter med sidste del hovedtemaet, for guitar, klaver og korstemmer. Ca. 33 minutters glimrende stemningsfuldt, eventyrligt og fint urovækkende score tilgængelig som download fra Plantsounds, titelsangen/video kan opleves via komponistens egen hjemmeside.