Casablanca - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Max Steiner

Produktionsår: 1942
Label: Rhino Records
Labelnr.: R2 72911

Udgivelsesår: 1997

Anmeldelsesdato: 26.01.2006
Max Steiners underlægning af Curtiz' Casablanca må nærmest betegnes som en slags pastiche-musik, idet komponisten har flettet arabisk klingende strofer og citater fra den franske og tyske nationalmelodi ind i scoret. Han inddrager desuden krigshymnen "Die Wacht am Rhein" og lægger dermed tydelig afstand til den tyske militarisme og besættelsesmagt. Steiner brød sig absolut ikke om Hupfelds slidstærke evergreen "As Time goes By" og følte sig presset til at citere sangen i sit eget bidrag. Der er tale om lidt for mange kompromiser til at dette score kan betegnes som et mesterværk og må derfor nøjes med prædikatet "godt - over middel".

Anmeldelsesdato: 13.11.2005
Mainstream film fra 1942, der endte som en af de helt store klassikere i filmhistorien. Komponisten Max Steiner regnede vel også blot med, at dette var endnu en almindelig arbejdsopgave fra Warner Bros. Scoret er aldrig blevet anerkendt på samme niveau som filmen selv og ikke mindst "As Time Goes By" og det er heller ikke Max Steiners bedste score, hvis du spørger mig. Dette soundtrack er mere filmhistorisk interessant. Så denne cd er et glimrende supplement til filmen og jeg kan sagtens acceptere den udødelige dialog her, som jeg ellers afskyr på andre cd. Så er du fan af filmen kan du roligt købe cd'en her og der følger linernotes med på 23 sider. Lidt over en time, men ikke så meget af Steiners rene score. Play it Sam!.