Laura - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: David Raksin

Produktionsår: 1944
Label: Kritzerland Records
Labelnr.: KR 20024-9

Udgivelsesår: 2013

Anmeldelsesdato: 20.02.2013
Amerikansk film-noir thrillerdrama om en detektiv, der forelsker sig i en sags mordoffer Laura midt i efterforskningen og som herefter udvikler sig til en sag, hvor Laura anklages for mordet på en kvinde forklædt som hende selv. David Raksin valgtes som komponist og de fleste kender det legendariske hovedtemaet som scoret indleder med i "Main Title": episk, melodisk og dramatisk for stort og traditionelt filmmusikorkester dirigeret af selveste Alfred Newman. Scoret fortsætter heldigvis med flere referencer til hovedtemaet i forskellige stemningsfulde variationer, men også andre fine melodiske temaer og lidt dansevenligt bandmusik. Fra track 6 "Night" bydes tillige på spændingsmusik samt mere muntre/livlige passager. Spændingsmusikken intensiveres oplagt herefter, uden dog at tematikken og hovedtemaet glemmes, glimrende heftig/klimatisk afrunding. Ikke Raksins første score, dog uden tvivl hans vigtigste og et særdeles solidt gennembrud. Virkelig få scores tåler så mange gentagelser af sit hovedtema, her virker det dog virkelig gennemført og giver en god helhedsopfattelse af filmens atmosfære rent musikalsk. I alt 65 minutters spilletid på denne cd i kun 1000 eksemplarer, heraf ca. 32 minutters score, inkl. demoer af hovedtemaet samt en over 27 minutter lang suite. Omslaget byder på filmbilleder og 6 siders liner notes.