DFS logo
Det Danske Filmmusik Selskab
The Danish Film music Society

Find

soundtrack komponist

Hovedmenu / Main menu
Anmeldelser (Reviews)
Artikler (Articles)
Blog (Danish)
Filmmusik bog (Danish)
Filmmusic Forum
Filmmusic & Soundtrack links
Komponister (Composers)
Lydsporet (Danish only)
Medlemmer (DFS members)

Henriks sider / pages
John Barry · Jerry Goldsmith
Rachel Portman
Howard Shore
Sven Gyldmark
Koncerter (Concerts)

© www.filmmusic.dk 1996, 2017

Anmeldelser forside (reviews frontpage)

1 side tilbage (go back 1 page) Anmeldelser forside (reviews frontpage)Soundtracks alfabetisk (Scores alphabetically)Komponister alfabetisk (Composers alphabetically)

Taxi Driver
Komponist: Bernard Herrmann

Produktionsår: 1976
Label: Arista Records
Labelnr.: 07822-19005-2

Udgivelsesår: 1998

Se trackliste og andre udgaver hos SoundtrackCollector
Find filmtitel på InternetMovieDataBase (IMDB)
Find musikken på YouTube

Find og køb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, prøv evt. andre forhandlere)

Hvad synes du? (What do you think?)
anmeld selv dette soundtrack/score.

Anmeldelsesdato: 28.12.2008
En af de første milepæle i Martin Scorseses karriere og vemodigt nok den sidste i Bernard Herrmanns. Egentlig en banal historie om en militær- og våbenfikseret taxachauffør i New York, der involverer sig lidt for meget i byens kriminelle miljøer. Men gode kræfter, legendarisk dialog ("You talking to me?") – og scoret løfter denne film. Martin Scorsese pressede på for at få Bernard Herrmann til at skrive scoret, hvilket lykkedes efter hårde forhandlinger. Hermanns sidste score, som han lige nåede at få indspillet inden han døde, natten til den 24. december 1975. Mere om det i cd'ens ca. 2 siders liner notes af Scorsese selv. Denne cd fra 1998 indeholder en times spilletid, først det originale score af BH selv (som fremstår skarpest) og dernæst albummet (+dialog), indspillet efter Hermanns død af Dave Blume og tidligere udgivet som 30 minutters soundtrack. Musikken består af heftige orkesterindsatser, klaver, lidt perkussion, trommer, bratsch, harpe, saxofon og generelt jazzet bylivsstemning, fantastisk godt ramt til filmens miljø omkring New York. Et temmelig atypisk Hermann score, at anvende en så dominerende jazzet stil, men det passer genialt til denne dunkle og barske film – genialt hovedtema. De heftige orkesterindsatser er dog typisk Herrmann – på den gode måde.
Anmelder: Henrik