Interview With The Vampire - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Interview With The Vampire

Produktionsår: 1994
Label: Geffen Records
Labelnr.: GEFD-24719

Anmeldelsesdato: 08.06.2010
Neil Jordans fantastiske vampyr-drama Interview With The Vampire var baseret på bestseller-romanen af Anne Rice og var starten på et perfekt samarbejde mellem Jordan og den orginale komponist Elliot Goldenthal. Goldenthals score er unik med sine ildevarslende, men også smukke og melankolske melodier. F.eks. er "Libera Me" (Nr. 1) fremragende bygget op med et drengekor og dystre strengeinstrumenter og "Theatre des Vampires" (Nr. 10) er storslået dyster på en effektiv måde, så det løber koldt ned af ens ryg. Alt Lestat-musik er lystig og elegant, men også uhyggelig. At Goldenthal kunne nå komponere det Oscar-nominerende score til filmen på kun tre uger er intet mindre end utroligt. Som cd-oplevelse er soundtracket en smuk, poetisk og uhyggelig musikoplevelse af de store.
Anmelder: Michael

Anmeldelsesdato: 19.03.2008
En gammel vampyrhistorie, fortalt til en journalist i nutiden af en "overlevende" vampyr. Lyder banalt, men Anne Rices historie og filmen, med sine stærke kræfter imponerer. Ligeså gør komponisten Elliot Goldenthal. Han indleder med et stille og melodisk men dunkelt, klassisk inspireret cue, tilført passende kor og vokal. Fortsætter herefter med stort orkester, stadig passende dunkelt og med særdeles skarpe strygere. Der bydes naturligt også på spændingsmusik, hvor en del af lyddesignet faktisk kommer fra scoret. Glimrende kontrast mellem heftigt og stille musik – særdeles virkningsfuldt. Også storslået og episke passager med melodiske cues, indimellem med crescendo indsatser. Ligeledes en fremragende afrunding. Ca. 42 minutters score, der er en kæmpe oplevelse – også isoleret fra filmen, på denne cd. Klart blandt Goldenthals bedste scores.