Gone With The Wind - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Label: Rhino Records
Labelnr.: R2 72269

Udgivelsesår: 1996

Anmeldelsesdato: 09.06.2008
Anmelder: Ole

Anmeldelsesdato: 13.09.2006
Ifølge de oplysninger jeg har brugt i "Det visuelle øre", fik Steiner 12 uger til at skrive tre timers musik, som sidenhen blev kortet ned til 150 minutter - dobbelt-cd'en har således det hele med. Scoret er baseret på 11 hovedtemaer og motiver plus 16 folkemelodier og patriotiske hymner fra sydstaterne. Der er tale om ikke så få "lån" fra andre kilder, men ikke desto mindre har Steiner præsteret et imponerende stykke arbejde på mindre end tre måneder. Gone With The Wind viser både styrken og svagheden ved Hollywoods symfoniske udstyrsstykker - efter undertegnedes smag bliver det for meget i længden, dog er dette scoret en vigtig milepæl i filmmusikkens historie og bør selvfølgelig fremhæves som sådan.

Anmeldelsesdato: 13.09.2006
Max Steiners mammutversion af et score, til en af filmhistoriens største produktioner. Historien om tilblivelsen af filmen er mindst lige så interessant som selve filmen, hvis ikke mere. Der opstod en masse problemer undervejs, herunder udskiftning af instruktør. Max Steiner fik under 1 måned til at skrive storslået melodisk og romantisk musik, men også en god del mørke og melankolske temaer samt en anelse munter musik – altså temmelig varieret, men storslået. På grund af den korte deadline satte man andre unavngivne komponister i gang med de dele af scoret, som Steiner ville nå til, sidst i arbejdsplanen. Men Steiner ikke bare nåede det, det blev også et af hans mest anerkendte scores og banebrydende på linie med hans score til King Kong fra 1933. Dog modtog dette score ingen Oscar i 1940, den gik til Herbert Stothart for The Wizard Of Oz. Denne lækre 2 disc udgave fra 1996 indeholder knap 2½ times musik og en 50 siders bog med tekst og billeder, om film, komponist og score. Coveret gengivet her på siden er ikke i den virkelige dimension, som er 15x25 cm. Mesterværk.