Alien: Resurrection - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Alien - genopstandelsen)
Komponist: John Frizzell

Produktionsår: 1997
Label: RCA Victor
Labelnr.: 09026-68955-2

Anmeldelsesdato: 03.06.2013
Den franske, originale filmmager Jean-Pierre Jeunet var manden bag Alien Resurrection (1997) - den fjerde film i Alien-serien om Ellen Ripleys kamp mod xenomorph-racen. Jeunet hyrede den knap så kendte John Frizzell til at tage sig af musikken. I forvejen havde store komponist-navne som Jerry Goldsmith, James Horner og Elliot Goldenthal lavet musik til de andre film i serien. Frizzells musik afspejler fint temaet i Alien Resurrection, der handler om kloning og gensplejsning af mennesker og aliens. Han bruger den store orkester-lyd og blander den sammen med elektroniske lyde og skaber en god effekt, der passer fint til filmens mørke stemning. De bedste tracks på soundtracket er dem, der har Ripleys tema - tracks som f.eks.: "Post-Op" (Nr. 2) og "Ripleys Theme" (Nr. 14). Kunne man lide filmen, vil man også kunne lide soundtracket, der indeholder ca. 40 minutters musik.
Anmelder: Michael

Anmeldelsesdato: 09.04.2006
Det 4. og foreløbig sidste kapitel om Ripley, som er eneste genganger. Både instruktør og komponist er nye, hver gang. Dette er måske netop den mest interessante film vedr. karakteren Ripley. Den på dette tidspunkt relativt ukendte John Frizzell fik muligheden for at score denne film og han havde en del at leve op til. Jeg synes bestemt, at han opfylder kriterierne for et godt Alien-score, nemlig ved at finde hans egen stil til denne præcis denne film. Der er masser af spænding, mystik og især action for stort orkester og kor, desuden tilførsel af elektronisk musik, f.eks. effekter, der bliver en del af lyddesignet, som glimrende øger spændingen i filmen. Jo, der er vellykket ca. 40 minutters score på denne cd, med ok liner notes på 4 sider.