ÔĽŅ Cowboys, The: The Deluxe Edition - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Label: Varèse Sarabande
Labelnr.: VCL 0618 1184

Udgivelsesår: 2018

Find og k√łb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, pr√łv evt. andre forhandlere)

Anmeldelsesdato: 17.07.2018
En √¶gte amerikansk western med John Wayne i hovedrollen som ranch ejeren Wil Andersen, der af √łkonomiske √•rsager er n√łdt til at opl√¶re en flok drenge i kv√¶gbrug for at redde bes√¶tningen. Instrukt√łren Mark Rydell valgte igen John Williams (The Reivers) som komponist og scoret indledes med glimrende kommende ledemotiver i ouverturen, efterfulgt at et livligt "Main Title" for stort orkester, i god typisk western stil. Forts√¶tter mere d√¶mpet med stemningsfuld atmosf√¶re, sp√¶nding og muntre indslag som var det til tegnefilm, for orkester, mundharmonika og guitar. Der vendes heldigvis ogs√• tilbage til det livlige, tillige med n√¶rmest militaristisk marcher, udover westernstilen fra hovedtemaet. Gode variationer med muntert musik, kombineret med storsl√•et og ligefrem episke temaer. I track 15 lidt velkendt musik af Vivaldi, 17+20 er n√¶rmest gysermusik, tillige heftige/intense/urov√¶kkende klimakser. Mange h√łjdepunkter med toner, som kan virke genkendelig i en del senere scores af JW. Efter sigende var det netop dette score, der v√¶kkede en hvis Steven Spielbergs interesse for John Williams, som s√• arbejdede fast sammen 2 √•r efter. Knap 74 minutters spilletid p√• denne glimrende cd-udgivelse i kun 3000 eksemplarer, inkl. seks alternative tracks samt "Exit Music". Omslaget indeholder filmbilleder, orkesterkreditering og lidt 8 hele siders liner notes.