Almost An Angel: The Deluxe Edition - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Almost An Angel: The Deluxe Edition
Komponist: Maurice Jarre

Produktionsår: 1990
Labelnr.: VCL 1117 1182

Udgivelsesår: 2017

Anmeldelsesdato: 18.12.2017
Komediedrama med Paul Hogan, der som småkriminel bliver overbevist om at han er blevet en engel efter en traumatisk hændelse og efterfølgende beslutter sig for at udføre netop en engels arbejde. Maurice Jarre valgtes som komponist og det komplette score indledes med det storslåede/rytmiske "Main Title" for traditionelt orkester samt orgel- og korpassager. Track 2 "Prison" er oplagt mere spændingspræget, 3 "Outside" mere romantisk og fra 4 "Willy" høres igen spændingsmusik. Track 5 "Death Bed" og 6 "Scumbag" er storslåede melodiske/fortryllende højdepunkter, til action- og spændingsmusikken i 7 "Bank Robbery" anvender Jarre tillige elektroniske virkemidler. I track 10 "Harmonium" er orgelmusikken tilbage, 11 "Salvation Army" god typisk Jarre-instrumentering og 13 "Introductions" bør også fremhæves, senere høres mere action- og spændingsmusik, tegnefilmsmusik samt reference fra Nino Rotas tema til The Godfather. Mod scorets slutning er track 21 "Dinner Date" et flot højdepunkt og 25 "Steve's Doubts" samt det klimatiske 26 "Empty Box" yderst melodiske/stemningsfulde. Knap 79 minutters spilletid på denne udgivelse i kun 1000 eksemplarer, heraf ca. 46 minutters glimrende komplet score efterfulgt af det oprindelige soundtrack album fra track 28, indledende med titelsangen "Some Wings". Omslaget indeholder filmbilleder, orkesterkreditering og fire hele siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang.