From Beyond - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Richard Band

Produktionsår: 1986
Label: Intrada
Labelnr.: ISC 378

Udgivelsesår: 2017

Anmeldelsesdato: 10.07.2017
Science fiction gyser om en forskergruppe, der har udviklet en Resonator, hvor man kan se lidt mere end virkeligheden. Konsekvensen ved succes er dog angreb fra andre livsformer. Richard Band valgtes som komponist og det prisbelønnede score indledes med gyserpræget spændingsmusik i prologen, primært i lyse toner for traditionelt orkester. I track 3 høres det spændingsprægede "Main Title" og der fortsættes efterfølgende med oplagt urovækkende spændingsmusik, dog tillige med stemningsfulde passager. Track 8 "Pretty, Isn't She" er et fint melodisk cue og i det glimrende varierede 9 "They All See" høres både tydeligere præg af mystik samt dunkel atmosfære, 10 "First Kiss" er et yderst urovækkende højdepunkt med crescendo. Track 14 "The Swarm" er heftigt og actionpræget, 18 "French Eye Kiss" bør tillige fremhæves med fine passager. Efter track 20 "Back To The Resonator" høres optakt til klimaks i 21 "Gland Eater", intenst spændingsklimaks i 22 "Kathy's Freed" med melodisk/urovækkende afrunding/finale i 23 "Soliloquy Tag", inden "End Credits" i track 24. Ca. 57 minutters spilletid på denne cd, heraf knap 53 minutters vellykket/interessant gyserscore samt to alternative tracks og 10 sekunder med "Psycho Wild Stingers". Omslaget indeholder filmbilleder, cue lister og ca. 11 hele siders liner notes, herunder delvis trackgennemgang.