King Kong - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Max Steiner

Produktionsår: 1933
Label: Naxos
Labelnr.: 8.557700

Udgivelsesår: 2005

Anmeldelsesdato: 24.01.2006
I 1933 arbejdede Steiner målbevidst på at etablere sig som en af Hollywoods første rigtige filmkomponister, men folkene bag "King Kong" var tæt på at forhindre østrigerens vej mod den senere stjernestatus. RKO-Studiet mente nemlig, at King Kong-monsteret virkede mekanisk og havde ikke stor fidus til filmen. Derfor mente de, at man kunne spare penge på musiksiden ved at vælge allerede eksisterende stykker. Produceren, Merian Cooper, bad til sidst Steiner om at komponere sit eget score og betalte orkesteret (omkring 50 mand) af egen lomme. Det viste sig at være en god investering, som man kan overbevise sig om ved at lytte til denne indspilning og selvfølgelig ved at se filmen!

Anmeldelsesdato: 01.01.2006
Naxos har heldigvis restaureret en hel del klassiske scores og udgivet dem som Film Music Classics. Her er det cd'en med det komplette score til den banebrydende King Kong fra 1933. Max Steiners score var mindst ligeså banebrydende som filmen. Før denne film var det normalt, at man genbrugte bestemte temaer til bestemte scener, fra film til film. Et 100% originalt score til én bestemt film var uhørt. Men Max Steiner fastholdt heldigvis, at han ikke havde noget "abe-musik" i arkivet. Det satte derved nye standarder i filmmusikkens historie. Her har man så genskabt de imponerende 72 minutter for stort orkester i fremragende lydkvalitet, optaget i 1996. Også yderst detaljeret liner- og cue notes, bl.a. af John Morgan, som er hovedperson for genskabelsen af denne perle.