Tidsrejsen - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Tidsrejsen

Produktionsår: 2014
Label: Plantsounds
Labelnr.:

Anmeldelsesdato: 14.12.2014
Musikken til Danmarks Radios julekalender 2014 om pigen Sofie, der i fremtiden har opfundet tidsmaskinen og forinden rejser tilbage i tiden med drengen Dixie for at forhindre sine forældrenes skilsmisse. Flemming Nordkrog (Kongekabale m.fl.) valgtes som komponist og scoret indledes med det mystiske/eventyrlige hovedtema "I alle tider" for traditionelt og elektronisk orkester, der bl.a. anvendes til resuméet. Der fortsættes i samme stil med eventyr og mystik, både dæmpet og mere heftigt, indimellem med tilbagevendende korstemme. Tillige intens rytmisk spændingsmusik med virkningsfuld perkussion. I track 4 "Sofies rejse" vender ledemotivet fra indledningen tilbage, kærlighedstema høres i track 6 og track 7 "Savnet" er yderst stemningsfuldt. Eventyr/mystik og ledemotiv høres i track 9 "1984", glimrende actiontema i track 10 "Kaffen smager ens". Track 13+14 byder på futuristiske/dunkle action- og spændingscues. Track 16 "Mellem himmel og jord" er et melodisk/eventyrligt højdepunkt, fra track 17 "Sofies Mission" igen god action- og spænding med melodiske variationer, track 20 "Agenterne" bør her fremhæves. Markant korstemme i track 22 "Sofies minder" og markant stemningsfuld afrunding i scorets sidste to tracks inden en reprise/variation af hovedtemaet. Ca. 56 minutters glimrende og varieret score, der nu kan købes via download hos Plantsounds, bemærk at titelsangen ikke er med her.