Caprica - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Bear McCreary

Produktionsår: 2009
Label: La-La Land Records
Labelnr.: LLLCD 1267

Udgivelsesår: 2013

Anmeldelsesdato: 07.09.2013
En moderne science fiction tv-serie, en fri fortolkning 58 år før den nye udgave af Battlestar Galactica finder sted, om fred og konflikt mellem to familier på planeten Caprica. Bear McCreary (Battlestar Galactica) valgtes naturligt som komponist og der indledes med det korte, slagkraftige og tematiske "Main Title" for stort orkester. Der fortsættes med den heroiske og slagkraftige sang "Caprica Abides" samt god rytmisk, slagkraftigt og spændingspræget musik med melodiske passager. Det høres en håndfuld sange/vokalindslag igen senere og tillige mere stemningsfulde og melodiske cues, f.eks. i track 6 "Lacey And The Cylon". Et heftigt remix høres i track 12 "Burlesque", klaversolo i track 19 og operavokal i track 21. Cd2 indledes med en instrumentaludgave af "Caprica Abides" og fortsætter med den gode stil fra cd1: rytmisk spændingsmusik og stemningsfulde melodiske passager med en glimrende varieret afrunding. Bear McCreary er særdeles talentfuld efter min mening og dette yderst varieret score er helt bestemt anbefalelsesværdig til samlingen. Ca. 148 minutters spilletid på denne udgivelse i 3000 eksemplarer, fordelt på 2 cd. Omslaget byder på billeder (også fra musikindspilningen), orkesterkreditering og ca. 10½ hele sider liner notes, herunder omfattende score- og trackgennemgang. Bagpå er flere tracks fejlagtigt angivet til at vare 0:52.