Komponist: Hans Zimmer

Produktionsår: 2013
Label: WaterTower Music
Labelnr.: WTM39426

Soundtracks i samme serie

Anmeldelsesdato: 14.07.2013
Andet forsøg på at genstarte filmfranchisen om Superman® efter succesen med Christopher Reeve fra 1978, her med succesinstruktøren bag Batman®-trilogien: Chris Nolan som producent. Hans Zimmer valgtes så ikke overraskende som komponist og scoret indledes dæmpet og dunkelt, der langsomt opbygges til mere storslået, eventyrligt og actionpræget, evt. med kor. Så er den slagkraftige actionmusik kørt i stilling, i typisk Zimmer-stil fra track 2. Track 3 "Sent Here For A Reason" er naturligt mere melodisk og stemningsfuld, det vender heldigvis tilbage indimellem de slagkraftige passager og evt. med kor. Track 15 "I Have So Many Questions" er stemningsfuldt højdepunkt med præg af mystik. Fin storslået afslutning i track 17. Knap 57 minutters score på cd1 og knap 58 minutter på cd2, der i denne deluxe edition byder på 6 ekstra tracks udover det 28 minutter lange "Man Of Steel", som interessant sketch til Zimmers videre kompositioner. Omslaget byder på filmbilleder, 1½ siders liner notes af guitarist Peter Asher samt adskillige billeder fra musikoptagelserne. Samlet set gennemført håndværk, dog ikke specielt banebrydende. Jeg finder de melodiske passager mest interessant, noget af actionmusikken lyder som et potentielt Batman 4 score: altså særdeles effektfuld og underholdende, blot ikke specielt nytænkende efter min mening.