Fandango - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Farvel til kliken)
Komponist: Alan Silvestri

Produktionsår: 1985
Labelnr.: SC Volume 249

Udgivelsesår: 2013

Anmeldelsesdato: 03.07.2013
Kevin Reynolds spillefilmsdebut på anbefaling af selveste Steven Spielberg og første af mange samarbejder med Kevin Costner. En road movie om 5 unge mænd nyligt udklækket fra college, der bl.a. krydser den mexicanske grænse, inden de fortsætter ind i uvis fremtid anno 1971. Alan Silvestri valgtes som komponist og scoret indledes med et livligt og rytmisk tema i "Road Trip", delvist elektronisk. Forsætter dunkelt og spændingspræget, varieret med typiske Silvestri crescendoer. Tillige livlige cues, nærmest i tegnefilmsmusikstil, der minder lidt om stilen fra Back To The Future fra samme periode. Senere bydes også på melodiske/melankolske, heroiske og stemningsfulde temaer. Track 7 "Plane Take-Off" er et glimrende actionhøjdepunkt i god typisk Silvestri stil, fortsætter i samme stil i track 8 "Plane Ride". I track 10 høres hovedtemaet for klaversolo som kontrast, scoret afrundes stemningsfuldt og til dels storslået. Samlet set er ret interessant score fra begyndelsen af Silvestris karriere indenfor filmmusikken, dog ikke blandt hans vigtigste efter min mening. Ca. 41½ minutters spilletid på denne cd, heraf knap 34 minutters score, inkl. 3 bonus tracks, bl.a. en længere/alternativ version af "Desert Walk" (track 9). Omslaget byder på filmbilleder, cue liste og 7 hele siders liner notes, herunder delvis track gennemgang.