Adventure's Of Tintin, The - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

(Tintin: Enhjørningens hemmelighed)
Komponist: John Williams

Produktionsår: 2011
Label: Sony Music
Labelnr.: 88697975882

Anmeldelsesdato: 20.11.2011
Den længe ventede, moderne motion capture udgave af Steven Spielberg og Peter Jacksons mammutprojekt om Tintin, her primært historien om Enhjørningens hemmelighed, hvor Tintin møder Kaptajn Haddock. Spielberg valgte naturligvis John Williams som komponist og scoret indledes med livlig og lidt jazzet musik til indledningssekvensen. Herefter fortsættes mere eventyrpræget og livligt i "Snowy's Theme". Der bydes efterfølgende på variationer med mere dæmpet spændingsmusik tilsat passende præg af mystik, indimellem livlige/muntre passager. Introduktionen af politidetektiverne Dupond og Dupont (Thomson and Thompson) er skæv komik for instrumenter i dybe toner, bl.a. tuba. Ellers fortsætter den ofte tempofyldte og storslåede eventyrmusik for fuld skrue, indimellem med få ophold af spændingscues og gode genkendelige temaer/ledemotiver. Det livlige og humoristiske fra indledningen vender tilbage med lidt harmonika. I track 13 høres sopranen Renée Fleming i filmens operasangsekvens, der får glas til at revne. Måske ikke blandt Williams' allerbedste værker, men det er helt bestemt et anbefalelsesværdigt og underholdende eventyrscore. Ca. 65 minutters spilletid på denne cd med orkesterkrediteringer i omslaget samt 1 sides liner notes af Spielberg, hvor det bl.a. nævnes at dette ikke blot er hans først animationsfilm, men faktisk også John Williams'.