Cassandra Crossing, The (complete) - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Komponist: Jerry Goldsmith

Produktionsår: 1976
Label: Prometheus Records
Labelnr.: XPCD 165

Udgivelsesår: 2008

Anmeldelsesdato: 03.09.2011
En af mange stjernebesatte katastrofefilm fra 1970'erne. Her bliver en ganske almindelig togstamme angrebet med dødelig virus fra en blind passager. Jerry Goldsmith valgtes som komponist og scoret indleder med "Main Title" bestående af det smukke, melodiske og karakteristiske hovedtema for traditionelt orkester, tilsat elektroniske virkemidler, skarpe strygere samt ligeså skarp og slagkraftig perkussion. Der fortsættes med actionmusik, hvor den smitsomme sygdom først spredes. Ellers heftig og indimellem bevidst atonal action- og spændingsmusik, indimellem med melodiske/melankolske variationer over hovedtemaet. Guldsmeden skrev desuden et markant lille "nakkehårsrejsende" elektronisk/perkussion cue, som uundværligt sætter ind, hver gang der klippes til den øde og forfaldne bro. På soundtracket høres denne markante lyd første gang i track 12 "Here We Go!", dog specielt i track 15 og 16, og hvis man rigtig vil opleve dens effekt bør man tillige opleve det i filmen. Knap 62 minutters spilletid på cd1, heraf komplet score i mono (inkl. 2 ikke anvendt i filmen) og ca. 14 minutters alternative cues. På cd2 høres det oprindelige LP album i stereo samt filmens sange instrumentalt og med vokal. Knap 46 minutters spilletid her. Desuden medfølger ca. 3 hele siders liner notes og billeder fra filmen. Lækker udgivelse af et fremragende score.