ÔĽŅ Sherlock Holmes - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Produktionsår: 2009
Label: Sony Music
Labelnr.: 8869 763066-2

Find og k√łb soundtrack hos Amazon.co.uk
(dette er et generelt link - kan soundtrack ikke skaffes hos Amazon, pr√łv evt. andre forhandlere)

Anmeldelsesdato: 23.03.2011
Nyfortolkning af den klassiske historie om mesterdetektiven (Robert Downey, Jr.) og assistenten Dr. Watson (Jude Law). Hans Zimmer valgtes som komponist og det Oscarnominerede score indleder storsl√•et og pomp√łst med bandmusik udsat for stort orkester og naturligvis synthesizers, her h√łres ogs√• hovedtemaet som senere gentages i forskellige variationer. Forts√¶tter med sp√¶ndingsmusik, i mere afd√¶mpet stil med passende pr√¶g af mystik. Tillige rytmiske og etnisk pr√¶gede temaer. Der vendes tilbage til de storsl√•ede cues, herunder heftig actionpr√¶get musik, men ogs√• de afd√¶mpede sp√¶ndingscues, der f.eks. i track 5 n√¶sten tangerer tangomusik. Senere enkelte melodiske passager, er dog slet ikke det dominerende. Ved det n√¶stsidste track 11 er man kun halvvejs gennem scoret, her indledes nemlig det over 18 minutter lange "Psychological Recovery... 6 Months", en intens og interessant suite i samme stil med sp√¶ndingsmusik i skiftende tempi og intensitet. Bestemt et anbefalelsesv√¶rdigt Zimmer score med et fremragende og livligt hovedtema, dog bydes der efter mening ikke p√• noget afg√łrende/banebrydende, set i forhold til hvad Zimmer ellers kan pr√¶stere ‚Äď ellers interessant og investeringsv√¶rdigt. Ca. 52¬Ĺ minutters score p√• denne cd - ingen liner notes, dog billeder, tegninger og krediteringer, herunder en del solister. Lorne Balfe er krediteret for additional music.