Alien³ - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Alien³
(Alien 3)

Produktionsår: 1992
Label: MCA
Labelnr.: MCAD-10629

Anmeldelsesdato: 04.06.2013
Elliot Goldenthal delte soundtrack-fans i to lejre med sit højest utraditionelle score til David Finchers Alien 3 (1992). Goldenthal brugte næsten et år på at skabe musikken og alene soundtrackets første track "Agnus Dei" (Nr. 1) sætter tonen for resten af hans score. Det er uden tvivl et af de mest mørke soundtracks, jeg har hørt og det er beundringsværdigt at Goldenthal kunne slippe af sted med at gøre det på en film, der i forvejen var præget af problemer fra start til slut. Blandt perler på soundtracket er den smukke og rørende "Lento" (Nr. 4), den uhyggelige "Candles In The Wind" (Nr. 5) og den fremragende "Adagio" (Nr. 14), der sætter de store følelser på filmens modige slutning. Er man til Goldenthals unikke form for filmmusik, så er hans score til Alien 3 lige sagen.
Anmelder: Michael

Anmeldelsesdato: 18.09.2005
Dette er en af de soundtracks, der deler lytterne op i to grupper: Dem, der kan lide det og dem der hader det. Jeg hører til dem, der er positiv over for det. Der er ikke rigtig nogen bestemt tema i dette score, på nær nogle få gentagelser. "Lento" er et rigtig godt musik-stykke; den indledes med en musik-stykke hvor der synges. Dette stykke er instrumental i filmen, men den kan høres med sang i den forlænget udgave af filmen (som jeg vil anbefale, da den er meget bedre end den originale). Det andet musik-stykke i den film, ledsager begravelses scenen og fødslen af et nyt monster. Der er mange eksperimenterende lyde i dette score - men det er ikke alle der bifalder det. Jeg venter kun på en udvidet udgivelse af dette score. Goldenthal omskrev 20th Century Fox-fanfaren, som er placeret på Predator (Varese Sarabande). Spilletid: 50:04 minutter.
Anmelder: Mark