Beyond Borders - HI-Score soundtrack anmeldelse (review)

Beyond Borders
Komponist: James Horner

Produktionsår: 2003
Labelnr.: VSD-6529

Anmeldelsesdato: 03.05.2010
Kærlighedsdrama om nygifte Sarah (Angelina Jolie), der møder lægen Nick (Clive Owen) i London. De deltager i livsfarlig hjælpearbejde i hhv. Etiopien og Cambodja. Sød musik opstår, Sarah lader sig skille, dog er Nick pludselig krigsfange i Tjetjenien og så er deres (kærligheds)liv alvorligt i fare. James Horner valgtes som komponist og scoret er inddelt i 3 akter med hver 4 cues eller suiter. Først "Ethiopia" part I-IV, der indledes med orkester, etniske rytmer og kor i et melodisk hovedtema. Fortsætter dunkelt med afrikansk kvindelig vokal, varieret med slagkraftig og rytmisk spændingsmusik. Tillige hovedtemaet i romantisk variant og for klaversolo, panfløjte og orkester. Dernæst "Cambodia" part I-IV, her er bl.a. heftige indsatser fra elektroniske keyboards til spændings- og actionrytmer, varieret med klaver, panfløjte og orkester til melodiske cues. Også her en udmærket variant af hovedtemaet, afrundes melankolsk og stemningsfuldt. Sidst "Chechnya" part I-IV, hvor de elektroniske rytmer kombineres med orkester i et passende hidsigt spændingsfelt, indimellem varieret med mere melodisk stemning. Fortsætter med typisk Horner-action samt et storslået tema, der ender brat og dunkelt. Afslutter med klavertema og en yderst melodisk "End Title" suite. I alt 55 minutters glimrende score på denne cd uden liner notes, dog billeder og orkesterkreditering.